Thursday, May 28, 2009

Kuliah Minggu Ke-5 (24 Mei 2009)


"EDUCATION IS A SHARING PROFESSION"




KISAH SEPOHON POKOK

Hari ini Hajah Halimah menyuruh kami menulis biodata diri di atas sehelai kertas dan di akhirnya melukis gambar sepohon pokok berserta tarikh lahir dan tandatangan di pokok tersebut. Ermm, saya lukis mengikut apa yang ada di fikiran saya jer.. batang pokok sederhana besar dan rimbunan pokok pun biasa2 jer…

Ada seorang kawan yang melukis gambar pokok dengan batang pokok yang besar sehingga memenuhi semua ruang kertas dan ada juga yang melukis di sudut kertas dengan bentuk yang comel dan kecil. Terdapat juga pokok yang berbentuk pokok Krismas.

Sebenarnya pokok yang kami lukis itu menggambarkan jiwa dan diri kami. Kalau besar batang pokok tersebut bermaksud orang yang melukisnya mempunyai jiwa yang besar dan teguh pendirian dan begitulah sebaliknya.

Kalau mengikut gambar pokok yang saya lukis itu, saya berada pada tahap pertengahan dan sederhana. Saya perlu tingkatkan diri saya supaya menjadi lebih teguh dan kukuh berdiri di atas pendirian saya dan memiliki jiwa dan semangat yang besar di hati kemudian. Ya Allah, perkenankanlah Ya Allah ….. Aminnnn….


0 comments: